Experttips
Bookmark and Share

Bildspecial: Så ser din sålda faktura ut för kunden

Intrum10-640x300
Många som funderar på att sälja sina fakturor undrar hur fakturan som skickas till slutkunden ser ut. Vem står till exempel som avsändare och skickas fakturan elektroniskt eller per post? Här svarar Fredrik Andersson, Intrum Justitias Head of Financial Services, på era vanligaste frågor.

faktura

1. Hur ser en såld faktura ut när den kommer till min slutkund?
 – Den är väldigt lik dina originalfakturor. Beroende på hur många fakturor du säljer utgår vi antingen helt från din originalfaktura eller så utgår vi från vår egen fakturamall och lägger in ditt företags logga och era kontaktuppgifter. Ditt företag står alltså som avsändaren på fakturan, inte vi. Till skillnad från vissa av våra kollegor i branschen är vårt mål att ta så lite plats som möjligt på fakturan – vi tror att det gör hela betalprocessen enklare för kunden. Även beskrivningen av leveransen är densamma, liksom era betalningsvillkor, oavsett om ni tillämpar tio eller nittio dagars kredittid. Och ja, självklart är det avtalade priset också detsamma.
 
2. Om det ser ut som en faktura från mig, hur vet kunden att de ska betala er?
 
– Vi lägger in en diskret ruta på fakturans sidofot, antingen digitalt eller med en fysisk klisterlapp, där vi förklarar att Intrum Justitia har övertagit din fordran och att betalningen sker till oss. Bankgironumret på fakturan leder till Intrum Justitia.

3. Skickar ni vidare fakturan per post eller elektroniskt?
 – Det beror helt på vad din kund föredrar. Vi kan skicka en fysisk version, en digital faktura via mail, eller en elektronisk faktura som går direkt in i kundens affärssystem. Det tredje alternativet är faktiskt en bonus med att sälja sina fakturor som få känner till. Många beställare, till exempel större företag i den offentliga sektorn, har som krav att man ska kunna skicka fakturor på det här sättet. För mindre leverantörer kan det vara krångligt att sätta upp ett sådant system, men hos oss får man det på köpet.

4. Om kunden inte betalar i tid, hur ser påminnelsen ut?
 – Påminnelsen går i samma stil som fakturan, det vill säga att ditt företag är avsändaren. Men om kunden inte betalar påminnelsen och ärendet går vidare till vår inkassotjänst, då får kunden ett meddelande där Intrum Justitia står som avsändare. Det här är en medveten strategi – hellre att vi är lite bad guys än att ni behöver vara det.


Vill du sälja dina fakturor?
Klicka här för att se hur snabbt pengarna hamnar på kontot!


Intrum9-640x300

De medvetna förseningarna drabbar dig

Experttips
2 av 3 svenska företagare uppger att deras kunder medvetet betalar fakturorna för sent. Och som om det inte vore nog uppger var fjärde företag att de sena betalningarna hotar deras överlevnad.
Så mycket kan du spara

Fakturaköp eller fakturabelåning – vad hjälper ditt företag mest?

Experttips
Factoring är ett enkelt sätt för företagare att förbättra likviditeten. Fakturabelåning och fakturaköp är två vanliga sorters factoring – här reder vi ut vilket av alternativen som passar just ditt företag. Och hur mycket du kan spara genom att använda dig av dem.