Guider
Bookmark and Share

5 säkra vägar till en större kassa

Intrum5-640x300
Dålig likviditet är ett av de största problemen för Sveriges företagare – inte minst när både skatt och moms ska betalas i början av året. Så kolla in dessa cash flow-knep som alla kan hjälpa dig inför 2017.

Visste du att nästan hälften av Sveriges företag uppger att sena betalningar ger dem likviditetsproblem? Men det finns flera sätt att förbättra företagets cash flow på både kort och lång sikt. Här listar vi fem stycken – se vilka som passar dig bäst.

1. Sälj till rätt kunder
De flesta företagare har råkat ut för kunder som inte har betalat sin faktura överhuvudtaget. Och tyvärr kostar det mycket mer än det belopp som du sålt för. Tänk på det så här: Om du har marginaler på 20 procent och går miste om en betalning på 40 000 kronor, så innebär det en faktisk förlust på 32 000 kronor. För att få igen de 32 000 kronorna måste du sälja för 160 000 kronor till – och då har du bara gått plus minus noll.

Som företagare är det viktigt att ha kontroll över kreditgivningen och anpassa villkoren efter kundens kreditvärdighet. Med en kreditupplysning kan du enkelt få fram den information du behöver för att göra trygga affärer.

Klicka här för att se hur du kan kolla upp dina kunder i förväg.


2. Höj dina priser
Ibland är det lätt att fastna i en prissättning utan att egentligen veta varför, oavsett om det gäller produkter eller tjänster.

Här gäller det att optimera. Kan du höja priserna med 5 procent utan att tappa kunder kommer det att göra stor skillnad för dina intäkter och din likviditet. 5 procent kanske inte låter så fantastiskt, men det gör större skillnad än du tror. Kolla in det här räkneexemplet: Ett genomsnittligt företag har kanske en vinstmarginal på 10 procent. Om det företaget kan höja sina priser med 5 procent, utan att öka sina kostnader, så ökar vinsten med hela 50 procent.


3. Välj bort onödiga tjänster
Både små och stora företag är beroende av samarbeten med externa leverantörer. Håll noggrann kontroll på hur mycket du betalar till din redovisningsbyrå, ditt försäkringsbolag och inte minst din bank – och för vilka tjänster du betalar! Det finns ofta kostnadsbesparingar att göra hos dina leverantörer, så säkerställ att du har ett samarbete som matchar dina behov. Tänk dig till exempel att du betalar din bokförare för två onödiga timmar varje månad. En billig redovisningskonsult tar cirka 500 kronor i timmen – det blir 12 000 kronor om året. Efter 10 år har du lagt 120 000 kronor i onödan, och det bara till en av dina leverantörer. 


4. Sälj dina fakturor
Att sälja sina fakturor till ett finansbolag blir allt vanligare, och det är inte så konstigt när många kunder vill betala på 30, 60 eller till och med 90 dagar. Genom att sälja fakturorna får du betalt på dagen. Det förbättrar din likviditet och minskar din administration. Du kan till och med bli av med din kreditrisk genom att låta finansbolaget ta över den. Vissa företag säljer alla sina fakturor medan andra säljer sina fakturor när företagets likviditet behöver en liten boost. Priset då? Ja, att sälja sina fakturor är inte så dyrt som många tror – ofta får du behålla 98 procent av fakturans värde.

Klicka här för att räkna på hur mycket du får behålla när du säljer din faktura.


5. Säkerställ att du får betalt
Visst kan du påminna kunderna gång på gång, skicka trevliga mail i oändlighet och hoppas på det bästa. Men en kund som betalar sent blir knappast mer betalningsvillig av det. Du måste visa att du vill ha betalt.

Genom att samarbeta med ett inkassoföretag sparar du tid på administration och ökar dessutom chansen att få betalt. En betalningsuppmaning från ett inkassobolag gör nämligen människor klart mer benägna att betala. Vissa inkassoföretag erbjuder också dig som kund att kunna använda deras stämpel redan på din egen påminnelse – med en upplysning om att inkassoföretaget tar över om inte påminnelsen betalas. Det ökar chansen att din faktura prioriteras.

Klicka här för att läsa mer om hur en inkassotjänst kan hjälpa dig att få betalt.

Fireworks_640x300

Nyårsutmaningen: Så maxar du likviditeten under första kvartalet

Guider
Vintern är en klurig tid för egenföretagare. Först är det jul- och nyårsledighet och sedan ska bolagsskatt och moms betalas in. Här är tipsen som gör att du slipper fundera över likviditeten 2017.
Intrum8-640x300

Så slipper du sena betalningar

Guider
”Äsch, det löser sig nog” – så har de flesta småföretag tänkt när kunden inte betalar sin faktura. Men så tänker garanterat inte storföretagen, framför allt inte de som är lönsamma. De tar i stället kontroll över sina betalningar med de här tre metoderna.
adviser

Gör som Adviser: Använd stämpeln och få betalt snabbare!

Guider
Kommer dina betalningar ofta in lite för sent? Du är inte ensam – många småföretag har problem med sena betalningar och det kan skada likviditeten. Företaget Adviser använder Intrum Justitias stämpel på sina påminnelser och har sett stora förbättringar.
Intrum4-640x300

Gör som vi, sälj dina fakturor!

Guider
Genom att sälja sina fakturor fick de här företagen bättre likviditet och mindre pappersarbete. Här är deras bästa tips.
Intrum2-640x300

Aldrig mer sena fakturor –
så här gör du!

Guider
Det är lika irriterande varje gång – förfallodatumet har passerat men ännu har du inte fått betalt. Så här ser du till att få betalt i tid 2017.
Intrum3-640x300

Sena betalningar kan bli en ond spiral

Guider
Om du accepterar kundernas sena betalningar så kommer de att fortsätta dra ut på betalningarna. Här är skälen till att det kan vara en katastrof.